Suntuubi-palvelussa käytetään evästeitä. Palvelua käyttämällä hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää. OK

CLOCKWORK

vartalokuva

Ikä Noin 6 vuotta
Sukupuoli Kolli
Klaani Kulkukissa
Asema Entinen varaskissa
Sisarukset Solid Gold ♀ (?), Afterglow ♀ (?)
Vanhemmat Dragon Fly ♂ (?), Depleted Dreams ♀ (?)

Kumppani Lumitähti ♀
Pennut Meripihka ♀, Pantteriviima ♀, Pakkaslumi ♀, Skylight ♀ (?)
Soundtrack Apocalyptica - Faraway

 

Ulkonäkö

Clockworkin turkki on lyhyttä ja pohjaväriltään raudanharmaata. Siinä on mustat, täplikkäät tabbykuviot, jotka muistuttavat suuresti ocicat-rotuisen kissan kuviointia. Turkki on kiiltävää ja takutonta, mutta melko ohutta, eikä siksi pidä hyvin kylmyyttä loitolla. Clockworkin turkki on myös sileää, minkä vuoksi se kiiltää hyvin. Kastuessaan se kuivuu nopeasti, eikä turkin hoitoon muutenkaan tarvitse yleensä nähdä vaivaa. Se on helppo pitää puhtaana ja siistinä, kuten kolli mieluiten haluaakin.

Kolli on suurikokoinen ja hänen kehonsa on voimakas sekä notkea ja hyvin jäntevä. Clockworkin keho on myös aavistuksen verran pidempi kuin kissoilla yleensä. Etenkin käpälien ja selän sekä vatsan lihakset ovat vahvat. Käpälät ovat melkoisen siron näköiset ja pitkät ja lihakset näkyvät selvästi kollin liikkuessa. Clockwork on myös hyvin laiha, minkä vuoksi hän on kevyt. Hänen häntänsä on pitkä ja normaalin näköinen, ei huomattavan tuuhea eikä lieromainen. Karvat saavat hännän näyttämään päästä terävältä.

Clockworkin silmät ovat erikoiset kylmän harmaat, joissa on häivähdys kirkkaan kullan keltaista väriä siellä täällä. Nenä ja polkuanturat ovat mustat. Terävät kynnet taas ovat väriltään osittain tummat ja osittain vaaleammat. Viikset ovat väriltään suurimmaksi osaksi mustat, mutta siellä täällä on myös vaaleita tai mustavalkoisia viiksiä. Kaikissa käpälissä on kolme tummaa ja kaksi vaaleaa kynttä. Hampaat ovat terävät ja puhtaat.

Clockworkin oikeassa poskessa on neljä arpea ja kyljessä on neljä suurta viiltoa, jotka turkki peittää melko hyvin näkyvistä. Hän on saanut arpensa aikoinaan muiden kissojen kanssa käymistään katutappeluista sekä neljän klaanin ja kulkukissojen välisestä sodasta. Clockwork ei ylpeile arvillaan eikä tee niiden olemassaolosta muutenkaan suurta numeroa, vaikkei niistä erityisen paljoa pidäkään.

 

Luonne

Clockworkin kohdalla sanonta "silmät ovat sielun peili" ei pidä paikkaansa. Kolli ei ole luonteeltaan kylmä ja harmaa saatikaan julma - ainakaan muita kissoja kohtaan. Sitä vastoin hän yrittää aina ensin olla ystävällinen ja kohtelias, mutta jos häntä kohtaan käyttäydytään päinvastoin, on turha odottaa kollilta enää ystävällistä asennetta. Totaalinen poikkeus kollin perusluonteessa on kaksijalkojen kohdalla, sillä kaksijalkoja jos jotakin Clockwork vihaa sydämensä pohjasta. Muissa tapauksissa Clockwork on hyvin rauhallinen sekä ystävällinen muille ja tarjoaa neuvojaan. Jos kollin saa jollain keinolla hurjistumaan, voi olla varma, ettei selviä pelkällä olankohautuksella. Clockwork on kuitenkin hyvin kylmäpäinen ja pyrkii puolustamaan heikompiaan. Häntä voisi jopa jossakin mielessä nimittää herrasmieheksi. Clockworkin vihainen puoli näyttäytyy harvoin, eikä häntä siksi tunnetakaan vihaisena kissana. Hän osaa pitää tunteensa ja ajatuksensa piilossa, jos haluaa.

Raudanharmaa kissa ei luota kehenkään täysin tuntemattomaan, ellei voi jollakin tavalla tietää, että tuohon tuntemattomaan voi luottaa. Kenen tahansa ei myöskään kannata luottaa Clockworkiin, sillä hän käyttää muista saamiaan tietoja hyväkseen, mikäli katsoo hyötyvänsä siitä jotakin. Ystävilleen ja niille, joista välittää, hän on kuitenkin uskollinen. Clockwork ei ole kiihkeä puhumaan, mutta hän osaa kuunnella ja avatessaan suunsa sanoo yleensä jotakin hyödyllistä sen sijaan, että puhuisi vain puhumisen ilosta. Hän osaa yleensä valita sanansa huolella.

Kollin käytös on yleensä hillittyä ja harkittua, minkä vuoksi muut saattavat pitää häntä joko liiankin kohteliaana tai jopa kylmänä. Hänen tavoitteensa ei ole olla viileä muita kohtaan, mutta hän ei tahdo käytöksellään loukata. Hänen näkee harvoin sylkevän muiden päälle niin kuvainnollisesti kuin kirjaimellisestikaan. Clockwork tahtoo välttää riitatilanteita ja arvostaa rauhallisuutta. Hän on useinkin se, joka pahoittelee ensin käytöstään toiselle, ja voi siksi vaikuttaa helposti luovuttavalta ja vetäytyvältä. Clockwork ei kuitenkaan itse ajattelee asiaa niin, eikä se erityisesti häntä itseään haittaa, mitä muut ajattelevat. Hän yrittää hoitaa asiat rauhanomaisesti ja löytää kaikkia miellyttävän ratkaisun joskus jopa silloinkin, kun sellaista on vaikea löytää. Hän ei tahdo loukata muita, sillä tietää, että muut kuuntelevat huonommin silloin, kun kokevat tulleensa väärin kohdelluiksi.

Kolli välittää maallisista asioista enemmän kuin hengellisyydestä. Hän ei ole täysin varma, mitä ajatella hengistä, joten hän ei liiemmin vaivaa päätään sellaisella. Clockwork tahtoo keskittyä siihen, mitä on nyt sen sijaan, mitä kenties tulee elämän jälkeen. Hän arvostaa sitä mitä hänellä on, ehkä joskus omalla tavallaan liikaakin. Vaikka hän ei omi asioita, hänen on vaikea luopua niistä. Hän osaa kuitenkin luopua silloin, kun hänen täytyy, vaikka voikin jäädä murehtimaan esimerkiksi hänelle tärkeän kissan menettämistä pitkäksikin aikaa. Kolli ei mielellään jätä asioita puolitiehen missään tilanteessa.

 

Menneisyys

Clockwork syntyi katukissaksi. Pentuna hän oli hyvin pieni ja mitätön sisaruksiinsa verrattuna ja kasvoi ja kehittyi hiukan hitaammin kuin sisaruksensa. Clockworkin isä oli pettynyt esikoispentuunsa ja halusi saada tuon pois silmistään ja vähentää siten kissaperheen taakkaa ruoanhankinnassa. Kollin isä kidutti Clockworkia puremalla ja raapimalla häntä aina, jos hän teki jotakin vähänkin väärin. Lopulta kolli ei enää uskaltanut olla perheensä luona ja karkasi eräänä yönä ollessaan noin kolmen kuun ikäinen. Kolli vaelsi kotikaupunkinsa kaduilla ja eli kuun ajan kaksijalkojen jätteillä. Sinä aikana hän vahvisti itseään liikkumalla ja harjoittelemalla, jotta selviäisi. Kolli sai myös kokea kaksijalkojen ja muiden katukissojen julmuuden. Clockwork oli tuolloin nälkäinen ja kaksijalat tarjosivat hänelle lihanpalasta jostakin, mitä itse söivät. Kollin kumartuessa ottamaan ruokaa maasta, mihin kaksijalat olivat sen heittäneet, nuo kuitenkin yrittivät ottaa hänet kiinni. Clockwork pääsi pujahtamaan pakoon, kiitos vikkelien käpäliensä. Hän juoksi pakoon, mutta törmäsi toiseen kissaan, joka käski häntä sylkemään syömänsä lihan ulos. Clockwork ei totellut ennen kuin kissa väitti lihan saattaneen olla myrkytettyä. Jättäessään lihanpalan maahan ja jatkaessaan pakomatkaansa, hän huomasi toisen kissan syövän sen lihan ja tajusi petoksen - kuitenkin liian myöhään. Hän vannoi, ettei luottaisi enää kehenkään niin sokeasti, vaan kuinka lopulta kävikään?

Sitten eräänä päivänä Clockwork löysi eräältä kujalta pahvilaatikosta toisen nuoren kissan, joka oli melkein saman ikäinen kuin kolli itse. Toisella kissalla ei ollut nimeä, joten Clockwork antoi hänelle sellaisen. Kissa sai nimekseen The Unknown. Clockwork ja The Unknown ystävystyivät ja alkoivat miettiä, miten selviäisivät hengissä. He päättivät alkaa varastaa ruokaa kaksijaloilta, joilla sitä näytti olevan yllinkyllin. Kun suunnitelman huomattiin olevan hyvä, kaksikko alkoi laajentaa varastettavien esiniden määrää. He alkoivat varastaa ruoan lisäksi myös kaksijalkojen ruoanlaittovälineitä sekä pehmikkeitä piilopaikkaansa. Ja saattoipa The Unknown joskus ottaa mukaansa myös turhaa rihkamaa ihan vain niiden kiiltävyyden takia, mikä oli Clockworkin mielestä hieman kummallista, vaikka saaliskasaa olikin mukavaa katsella myös silloin, kun siinä oli jotakin kiiltävää. Kaksikko alkoi kehittää taitojaan aivan uuteen suuntaan, kunnes he pystyivät varastamaan tavaraa jopa kaksijalkojen pesien ylemmistä kerroksista muunmuassa kiipeämällä tienvarressa kasvavia puita pitkin ikkunoille tai loikkimalla kattoja pitkin. Korkeudet tarjosivat heille mahdollisuuksia, joiden olemassaoloa harva ennen heitä oli tajunnutkaan. Ja ne tarjosivat heille vapauden ja menestyksen.

Erään kerran kaksijalka näki The Unknownin, kun kolli oli varastamassa ruokaa. Tuo heitti Clockworkin ystävää veitsellä, mutta tuo pääsi silti pakoon. Kaksikko huomasi pian sen jälkeen, ettei varastelu kannattanut enää siinä kaupungissa, mistä olisi voinut syyttää The Unknownia. Clockwork ei kuitenaan alkanut syytellä ystäväänsä. Kaksikko päätti lähteä toiseen paikkaan. He alkoivat kiertää maata. Matkalla he tapasivat Paradox-nimisen katukissan, joka liittyi heidän joukkoonsa kasvattaen sen kolmen kissan kokoiseksi. He palkkasivat Paradoxin puolustajakseen, sillä kollilla oli hieman mainetta katutaisteluista muiden kissojen kanssa. Vastineeksi Paradoxin taistelutaidoista he tarjoutuivat jakamaan saaliinsa kollin kanssa, mikä sai Paradoxin kiinnostumaan yhteistyöstä. Clockworkin ja The Unknownin taidot keskittyivät lähinnä kiipeilyyn, ketteryyteen ja varastamiseen sen sijaan, että he olisivat käyttäneet kynsiään ja hampaitaan taidokkaasti haavoittamiseen. Sen vuoksi he ajattelivat tarvitsevansa jonkun, joka voisi auttaa ja suojella heitä.

Kolmikko matkasi kaupunkien välillä tyytymättä vain yhteen paikkaan. He olivat nähneet katoilta maailman suuruuden, vaikkakaan eivät silti tienneet läheskään, kuinka suuri se todellisuudesa oli. Miksi heidän olisi pitänyt jäädä yhteen paikkaan, kun mahdollisuuksia ja koettavaa oli niin paljon? Ei minkään tähden. Maineestaan he välittivät ja kartuttivat sitä ahkerasti kiertämällä paikasta toiseen. Kaupunkien välillä oli maaseutua, joka sekin tarjosi valtavasti uutta ihmeteltävää kaupungeissa kasvaneille kissoille. He eivät aina osanneet varoa kokemattomuutensa vuoksi ja joutuivat siksi vaaratilanteisiin kohdatessaan villieläimiä tai huonoja säätiloja. He saivat maalta puhdasta ruokaa ja juomaa, eikä kilpailu kissojen kesken ollut niin kiivasta. Sen sijaan he joutuivat välttelemään petoja ja loisia, joita ei kaupungeissa ollut. Maalla he tapasivat myös veljekset Nemon ja Compassin, joista tuli heidän joukkonsa viimeiset jäsenet. Kaksikko opetti heille villissä luonnossa selviytymisen taitoja. Sen lisäksi Nemo oli hyvä puhumaan ja sai toisinaan heidän pois tukalista tilanteista sanojen avulla. Compass puolestaan oli saanut nimensä suunnistustaidoistaan, joiden ansiosta viisi kissaa tiesivät, minne olivat matkalla ja mistä olivat tulleet. Yhdessä maalaisveljekset tekivät matkanteon helpommaksi ja nopeammaksi. Kaksijaloilta varastaminen ei ollut enää kovin kannattavaa, kun he saattoivat hankkia ruokansa niin monella muullakin tavalla. Kaksijalat olivat lisäksi oppineet varomaan kutsumattomia vieraita paremmin kenties The Unknownin aiemman lipsahduksen vuoksi. Niinpä viisi kissaa tyytyivät varastamaan ruokaa muilta kissoilta ja kaksijalkojen jäteastioista. Paradox opetti heille, mistä ruokaa löytyi kaupungeissa ja Nemo ja Compass puolestaan kertoivat heille maaseudun parhaat riistapaikat. Varastelevan elämäntapansa vuoksi he joutuivat usein tappeluihin muiden kissojen kanssa ja tulivatkin lopulta kaikkein eniten tunnetuiksi juuri noiden taisteluiden ansiosta. Clockwork ajatteli, ettei heillä olisi voinut paremmin mennä. He elivät elämänsä parasta aikaa.

Sitten viisikko saapui meren rantaan ja maa loppui. Oli vain vettä. Oli päästävä toiselle puolelle näkemään, mitä siellä olisi. Niin katukissat piiloutuivat rahtilaivaan ja aloittivat matkan kohti tuntematonta maailmaa.

Meren toisella puolella kissajengi liittyi eräiden erakoiden, Darknessin ja Givren, matkaan. He matkasivat vuorille. Viidestä kissasta oli tullut ainakin väliaikaisesti kahdeksan, sillä Darknessin ja Givren lisäksi joukkoon liittyi myös Givren isä Shadow Legacy. Vuorilla joukko kasvoi yhdeksään kissaan, jotka lähtivät sieltä kohti järveä. Järvellä kissat joutuivat mukaan Suureen Sotaan. Shadow Legacy surmasi sodassa Crochaxin, joka oli paitsi hänen vihamiehensä myös eräänlainen johtaja kulkukissojen joukossa. Varaskissojen määrä supistui sodan lopussa viidestä kolmeen, sillä Nemo ja Compass kuolivat sodassa. Eloon jääneet matkalaiset lähtivät sodan loputtua Myrskyklaanin leiriin, sillä klaanin päällikkö Kuutamotähti oli luvannut haudata Nemon ja Compassin osoittaakseen kiitollisuuttaan matkalaisten avusta sodassa. He jäivät joksikin aikaa leiriin auttamaan klaania vahvistumaan sodan jälkeen. He esimerkiksi auttoivat korjaamaan tulipalossa tuhoutunutta leiriä sekä metsästivät ruokaa klaanille. Clockwork kaipasi kuitenkin vapaata elämää. Klaanin tavat eivät sopineet hänelle. Siksi kolli halusikin lähteä. The Unknown ei ollut kuitenkaan aivan samaa mieltä vaan halusi jäädä jostakin syystä lähelle klaania ja lopettaa varaskissana olemisen. Clockwork jäi vastahakoisesti parhaan ystävänsä luokse. Paradox sen sijaan lähti siltä seisomalta pois klaanista. Hän katosi raivoissaan metsään ennen kuin The Unknown ja Clockwork ehtivät tehdä mitään. Clockworkista tuntui ikävästi siltä, ettei hän tulisi enää koskaan näkemään Paradokxia.

Clockwork alkoi tehdä tuttavuutta Myrskyklaanin varapäällikön, Lumisydämen, kanssa. Kolli alkoi kiintyä Lumisydämeen ja piti tuota ystävänään. Hän kuitenkin vaistosi sen johtavan ehkä johonkin syvempään. Ja niin kävikin. Jonkin ajan kuluttua kolli ja naaras tunnustivat rakastavansa toisiaan ja saivat neljä pentua. Pentujen nimiksi tuli Meripentu, Pantteripentu, Pakkaspentu ja Taivaspentu. Pennut nousivat oppilaiksi ja olivat lopulta jo lähellä soturin arvoa. Clockwork oli noista hyvin ylpeä. Kuitenkin niihin aikoihin tapahtui jotakin, jota kolli oli osannut odottaa jo jonkin aikaa. The Unknown erosi Kuutamotähdestä ja lähti klaanin luota etsimään Paradoxia. Tuo pyysi Clockworkia mukaansa, mutta kolli halusi jäädä Lumisydämen ja pentujensa luokse. Siitä huolimatta Clockworkin sydän veti nyt vahvasti kahteen suuntaan. Hän halusi olla myös ystäviensä luona perheensä lisäksi, mutta kumman hän lopulta valitsisi?

Clockworkin ja Lumisydämen pennut nousivat sotureiksi pian The Unknownin lähdön jälkeen yhdessä tuon ja Kuutamotähden viiden pennun kanssa. Heistä tuli Meripihka, Pantteriviima ja Pakkaslumi. Taivastassu oli loukkaantunut eksyttyään maanalaisiin tunneleihin, joten naaraan seremoniaa siirrettiin. Ei kestänyt kuitenkaan pariakaan päivää, kun huomattiin, että sekä Meripihka, Pakkaslumi että Taivastassu olivat kaikki kolme kadonneet. Myös muita klaanin jäseniä oli hävinnyt jonnekin, muiden joukossa soturit Kaikusielu ja Routahenki. Etsintäpartioita ei kuitenkaan heti lähetetty matkaan, sillä kukaan kadonneista ei ollut Myrskyklaanin reviirillä. Clockwork päätteli, että kaikki kadonneet kissat olivat kenties lähteneet yhdessä jonnekin. Hän ei ollut aivan oikeassa, vaikka osuikin lähelle. Kaikusielu palasi joidenkin päivien kuluttua takaisin klaanin luokse mukanaan kaksi muuta kissaa, Burning Flame ja Hunter. He kertoivat perustavansa Burning Flamen perheen kotimetsään joukkoa viiden tietyn kissan sukulaisista. He kutsuivat joukkoa Veljeskunnaksi ja kertoivat syyn sille, miksi kokosivat kyseistä joukkoa. Oli ennustettu, että uusi, kaikkia entisiä uhkia pahempi uhka olisi tulossa järvelle. Veljeskunnan tehtävänä olisi yrittää suojella klaanikissoja ja muita järven lähettyvillä asuvia. He eivät kuitenkaan osanneet kertoa, mikä se uusi tuleva uhka olisi. Clockwork sai tietää Meripihkan ja Pakkaslumen olevan Veljeskunnan reviirillä ja päätti lähteä tapaamaan tyttäriään. Hän tajusi myös, että The Unknown ja Paradox voisivat olla osa Veljeskuntaa ja ilmaantua samaan paikkaan, mikäli tahtoisivat liittyä joukkoon. Clockwork siis meni veljeskuntalaisten kanssa tuohon metsään ja löysi kuin löysikin sieltä kahden sijasta kolme tytärtään; myös Taivastassu oli siellä, mutta tuo oli vaihtanut nimensä Skylightiksi. The Unknown ja Paradox saapuivat päivää myöhemmin klaanin ulkopuolista sukua etsimään lähteneiden veljeskuntalaisten kanssa. Clockwork pyysi tyttäriään palaamaan klaanin luokse, koska he eivät olleet osa Veljeskuntaa, mutta nuo kieltäytyivät. Lisäksi Pakkaslumi kertoi olevansa nykyään Routahengen kumppani - nuo olivat aloittaneet suhteensa vähän aikaa sitten. Se puolestaan avasi myös Clockworkille mahdollisuuden liittyä Veljeskuntaan, kuten hän lopulta tekikin. Kollihan ei ollut ainakaan suoraan luvannut Lumisydämelle, että palaisi enää Myrskyklaaniin.

Ennustetun uuden uhan saavuttua ja liekkien levittyä maastoon Clockwork lähti Veljeskunnan metsästä The Unknownin ja Paradoxin kanssa joukon mentyä evakkoon. Clockwork, The Unknown ja Paradox suuntasivat kohti Tuuliklaanin reviiriä. Paradox jäi kuitenkin matkalla palavan puun alle sen kaaduttua tuon päälle. Viimeisinä hetkinään tuo kertoi, ettei ollut enää vihainen The Unknownille ja Clockworkille. Tuo halusi erota ystävistään hyvissä väleissä. The Unknown ja Clockwork jatkoivat matkaansa kohti metsän reunaa, koska Paradox ei voinut pelastua. Kaksikko pääsi turvaan ja jatkoi kulkuaan metsän laitaa pitkin kohti Kuulampea ja Myrskyklaanin reviiriä. Matkalla he löysivät metsästä Skylightin. Clockwork auttoi sokean tyttärensä pois liekkien keskeltä ja käski tuon mennä Auringonlaskupaikalle metsästä paikalle saapuneen Starlightin kanssa. Clockwork oli järkyttynyt Paradoxin kuolemasta, mutta tragediat eivät loppuneet siihen. Kuulammen virralle päästessään entiset varaskissat kohtasivat näyn Kuutamotähdestä, joka juoksi palavasta Myrskyklaanin metsästä turkki liekeissä. Päällikkö loikkasi Kuulammen virtaan. Tuo ei kuitenkaan noussut pintaan, joten The Unknown kävi hakemassa tuon pinnan alta. Kuutamotähti nostettiin virran rannalle, minne Myrskyklaani oli evakuoitu metsästä. Tuon turkki oli palanut pahasti, eikä jäljellä ollut juuri muuta kuin kärsinyttä nahkaa. Päälliköllä luultiin olevan vielä yksi henki, mutta tuo paljasti elävänsä viimeistä henkeään. Naaras kuoli Kuulammen virran rannalle, jolloin Lumisydämestä tuli Myrskyklaanin päällikkö.

Klaanit kokoontuivat Kuulammelle, kun kova kaatosade oli sammuttanut tulen järveltä. Myös osa Veljeskunnasta meni sinne kuuntelemaan klaanikissojen päätöstä tulevaisuuden suhteen ja osallistuakseen Kuutamotähden hautajaisiin. Lumisydän sai yhdeksän henkeään ja nousi virallisesti päälliköksi. Myös Pantteriviima oli selvinnyt tuhosta. Klaanit päättivät kuitenkin lähteä tuhoutuneilta reviireiltään, koska eivät olisi selvinneet tulevasta lehtikadon ajasta. Clockwork tajusi joutuneensa vaikean päätöksen eteen. Hän voisi seurata Lumitähteä ja Pantteriviimaa tai jäädä järvelle The Unknownin ja muiden tyttäriensä luokse. The Unknown kertoi nimittäin aikovansa jäädä. Clockworkin oli tehtävä päätöksensä nopeasti. Hän hyvästeli Lumitähden ennen lähtöä Kuulammelta kaiken varalta ja sanoi ottavansa klaanit kiinni, jos nuo ehtisivät lähteä ja hän päättäisi mennä mukaan. Hän lähti The Unknownin kanssa kierrokselle järven ympäri etsimään mahdollisesti sinne jääneitä loukkaantuneita kissoja, jotka saattoivat tarvita apua. He eivät löytäneet palaneilta klaanien reviireiltä muuta kuin tuhkaa ja ruumiita, joten he pysähtyivät lopulta Veljeskunnan reviirille. Yhdessä kulkeminen tarjosi Clockworkille tilaisuuden ajatella päätöstään. Hän ei ollut varma, tekikö oikein. Clockwork oli päättänyt jäädä järvelle ystävänsä seuraksi, vaikka päätös repikin häntä kahtaalle. Hän tiesi, ettei The Unknown jäisi Veljeskuntaan enää paljoa pidemmäksi aikaa. He menivät Auringonlaskupaikalle, minne Kaikusielu, Hunter ja Routahenki olivat Kuulammella käskeneet joukon kokoontua. He saapuivat sopivasti kuulemaan kokousta, jossa kaikki viisi johtajaa esittivät ehdotuksen, että Veljeskunta muuttaisi maan alla oleviin tunneleihin ja jäisi vartioimaan järveä klaanien paluuseen saakka, vaikka takeita paluusta ei ollut. Heillä ei ollut muutakaan paikkaa, minne mennä. Johtajat tiedustelivat myös kuolleista Veljeskunnan jäsenistä. Kävi ilmi, ettei kukaan ollut nähnyt Skylightia. Veljeskunta oli menettänyt muitakin jäseniä. Clockwork ja The Unknown seurasivat joukkoa maan alle kiven ja mullan hajuiseen koleaan pimeyteen.

Veljeskunta yritti asettua asumaan maan alle, mutta se oli joillekin vaikeaa. Seinät ja katto tuntuivat ahdistavilta Clockworkinkin mielestä. Hän oli tottunut asumaan lähellä taivasta, joten pimeys ja luotaantyöntävä viileys eivät olleet hänestä kovinkaan mukava yhdistelmä. Hän kuitenkin yritti, vaikka tai ehkä pikemminkin koska tiesi, ettei se kestäisi pitkään. The Unknown suunnitteli jättävänsä Veljeskunnan ja lähtevänsä omille teilleen, mikä asetti Clockworkin jälleen valinnan eteen. Sillä kertaa hänen oli kuitenkin helpompi tehdä päätöksensä. Hän uskoi Meripihkan ja Pakkaslumen pärjäävän ja jopa kaipaavan omaa tilaa elämässään nyt, kun noilla molemmilla oli kumppanit ja pian pentujakin. Clockwork halusi antaa noille mahdollisuuden elää ilman vanhempiensa läsnäoloa ja tarkkailua. Asian esittäminen tyttärille ei kuitenkaan ollut niin helpon tuntuista. The Unknown halusi Clockworkin mukaansa ja Clockwork kieltämättä kaipasi vapautta samoin kuin ystävänsä vaikkakaan ei ehkä yhtä kiihkeästi. Lähteminen olisi tarjonnut hänelle myös mahdollisuuden tehdä, mitä halusi ja kulkea minne halusi. Ja hän tiesi jo, minne hänen käpälänsä tulisivat ennen pitkää hänet viemään.

Ennen kuin Clockwork ystävänsä kanssa ehti ilmaista kenellekään haluavansa lähteä tapahtui jotakin, mikä siirsi heidän suunnitelmiaan. Burning Flamen ja Kolmijalan nuori poika Aronax saapui maan päältä tuoden Veljeskunnalle tiedon, että suuri joukko kulkukissoja suuntasi Tuuliklaanin entisen kukkulareviirin halki kohti Taivasklaania. Kissojen liike vaikutti uhkaavalta ja Burning Flame oli lähtenyt seuraamaan noita aikoen ottaa enemmän selville noiden aikeista. Aronax väitti kuitenkin, että näytti siltä kuin kulkukissat olisivat olleet hyökkäämässä Taivasklaaniin. Se ei vaikuttanut Suuren Sodan huomioon ottaen lainkaan epätodennäköiseltä. Kenties kulkukissat olivat klaanien lähdön jälkeen tajunneet tilaisuutensa ottaa järvi takaisin haltuunsa ja aikoivat häätää viimeisenkin klaanin matkoihinsa. Tai pahempaa. Niin suuri joukko tiesi suuria ongelmia, joten heillä oli syytä olettaa, että kulkukissat eivät välttämättä tyytyisi vain ajamaan klaanilaisia pois. Edessä saattoi olla viimeisen klaanin tuho, ja Veljeskunta aikoi estää sitä tapahtumasta. Se oli heidän tehtävänsä järvellä, joten miksi he eivät olisi tehneet velvollisuuttaan? Clockwork ei tiennyt, kenelle hänen uskollisuutensa loppujen lopuksi kuului, mutta hänkin tajusi silti, etteivät he voineet jättää klaania pulaan, vaikka sellaiseen taisteluun ryhtyminen vaikuttikin heidän avustaan huolimatta Taivasklaanille toivottomalta. Suurin osa heistä tuskin palaisi takaisin, jos yksikään. Ajatus sai Clockworkin epävarmaksi. Hän tiesi, ettei The Unknownkaan ollut valmis kuolemaan sellaisessa taistelussa. Se ei olisi ollut muistettava kuolema niinkään kuin typerä teko heiltä kaikilta. Johtajat päättivät kuitenkin, että suurin osa Veljeskunnasta lähtisi auttamaan Taivasklaania. Vain pennut ja pentuja odottavat naaraskissat jätettiin maanalaiseen luolastoon. He eivät voineet tuhlata noiden elämiä ja noiden jättäminen tarkoitti myös sitä, että Veljeskunnalla voisi olla mahdollisuus nousta jälleen tuhkista, mikäli kaikki taisteluun lähtevät jäisivät sille tielleen. Se ei ollut paras mahdollinen suunnitelma, mutta heidän pienellä lukumäärällään ei paljoa vaihtoehtoja ollut.

Tuuliklaanin entisillä kukkuloilla he kuitenkin kohtasivat näyn, joka muutti Veljeskunnan tulevaisuutta ratkaisevasti. Kulkukissojen perään tiedusteluretkelle lähtenyt Burning Flame oli jäänyt kiinni, minkä seurauksena tuo oli tekemässä kuolemaa. Joukosta oli erkaanatunut muutama kulkukissa, jotka aikoivat lopettaa varjostajansa tekemiset lopullisella tavalla. Veljeskunnan saapuminen paikalle kuitenkin karkotti kulkukissat, vaikkei siitä enää silloin paljoa apua kuolevalle kollille ollut. Burning Flame esitti viimeisen toiveensa, joka oli että Veljeskunta kääntyisi takaisin ja palaisi tunneleihin odottamaan parempaa aikaa. Heidän avustaan ei Burning Flamen mukaan olisi ollut mitään hyötyä Taivasklaanille, sillä kulkukissoja oli liikaa. He vain kuolisivat täysin turhaan. Kaikusielu halusi kollin sanoista huolimatta tehdä jotain Taivasklaanin hyväksi, mutta Burning Flamen avuksi taisteluun saapunut erakko Seer of Hundreds of Seas sai käännettyä pääjohtajan pään kohti kotia pyytämällä samaa kuin henkensä sen taistelun ja yhtälailla sekä Veljeskunnan että Taivasklaanin vuoksi menettänyt Burning Flame. Seer sai Kaikusielun ja muut johtajat ymmärtämään, että heitä odottaisi vain sama kohtalo kuin toveriaan, eikä se kohtalo ollut kuolemisen arvoinen. Niin Veljeskunta kääntyi kannoillaan ja palasi kotiinsa maan alle. He hautasivat Burning Flamen metsään, jonka kolli oli heidän käyttöönsä aikoinaan lahjoittanut. Sen jälkeen he painuivat pimeyteen odottamaan, tulisiko heidän aikansa vielä.

Veljeskunta odotti. Ja jatkoi odottamista monen päivän ajan. Saattoi kulua kuu ilman, että he uskalsivat pistää päitään maan pinnalle muutoin kuin metsästääkseen, eikä heillä ollut mitään tietoa Taivasklaanista tai tilanteesta järvellä. Istuminen turhautti The Unknownia, joka vain näytti varmistuvan päätöksessään lähteä mahdollisimman pian. Heistä ei ollut mitään hyötyä kenellekään maan alla, missä molemmat entiset varaskissat tunsivat itsensä vangituiksi vailla taivasta ja välimatkaa itsensä ja maan välillä. Lopulta The Unknown ei kestänyt enää ja vaati Clockworkia tekemään päätöksensä lähtemisen suhteen. Musta kolli antoi hänelle aikaa seuraavaan auringonnousuun sillä välin, kun itse lähti vastoin johtajien käskyjä yksin maan pinnalle tekemään omia asioitaan, joista tuo ei kertonut aluksi edes Clockworkille. The Unknown kertoi hänelle tahtovansa tehdä erään asian ennen lähtöä, sillä tuo ei halunnut jäädä järvelle. Se jo riitti vihjaamaan Clockworkille hänen ystävänsä suuntaavan Kuulammelle. Hänellä oli kuitenkin muuta tekemistä kuin mennä mustan kissan mukaan, minne häntä ei edes pyydetty. Hän oli tehnyt päätöksensä lähtemisestä, mutta sen kertominen Meripihkalle ja Pakkaslumelle oli toinen asia. Hänen oli tehtävä se silloin, joten hän suuntasi toiseen osaan luolastoa, missä tiesi tyttärensä Meripihkan olevan melkein vastasyntyneiden pentujensa kanssa. Hän löysi Pakkaslumen samasta paikasta, kuten myös Starlightin ja Soulin, jotka hoitivat Aronaxin aiemmin tajuttomana metsästä löytämää taivasklaanilaista. Kissa ei ollut enää tajuton ja oli kyennyt kertomaan nimekseen Kaaoskirous. Soturin mukaan Taivasklaani oli selvinnyt kulkukissojen hyökkäyksestä, jonka tavoitteena oli ollut pyyhkiä koko klaani pois maan pinnalta. Osa kissoista toki oli kuollut, mutta osa oli pelastunut kolmannen osapuolen saavuttua mukaan taisteluun. Kaaoskirouksella ei ollut aavistustakaan siitä, keitä nuo ulkopuoliset kissat olivat olleet, mutta nuo olivat estäneet Taivasklaanin teurastuksen ja ajaneet klaanin hajalleen ja pois reviiriltään. Kaaoskirous ei ollut varma noiden tavoitteista, mutta nuo näyttivät olevan vapaustaistelijoita. Mutta kenen vapautta nuo puolustivat ja miksi?

Clockwork kertoi tyttärilleen tahtovansa lähteä The Unknownin kanssa, mistä Meripihka oli surullinen ja Pakkaslumi puolestaan hieman välinpitämätön. Meripihka ei olisi halunnut erkaantua isästään sanoen, että tuolla oli niin vähän perhettä jäljellä. Pakkaslumi puolestaan sanoi isänsä olevan vapaa tekemään niin kuin mieli, mutta ajattelevansa Clockworkin välittävän itsestään ja The Unknownista muuta perhettään enemmän. Kenties tuo oli oikeassa, vaikka Clockwork ei sitä myöntänytkään. Hän kertoi tahtovansa antaa tyttärilleen vapautta. Kenties nuokin oppisivat pitämään siitä. Hän sanoi yrittävänsä tulla joskus vielä vierailulle, mutta ei voinut luvata mitään. Hänen käpälänsä voisivat kuljettaa hänet arvaamattomiin paikkoihin saadessaan jälleen vihdoin valita polkunsa itse. Meripihka ja Pakkaslumi ymmärsivät hänen päätöksensä omilla tavoillaan, eivätkä surustaan huolimatta estelleet häntä. Clockwork oli noille siitä kiitollinen...

 

Muuta

  • Clockwork syntyi Skotlannin pääkaupungissa Edinburghissa.
     
  • Kolli kuului ennen viiden kissan kokoiseen katukissojen "jengiin". Joukkoon kuuluivat hänen lisäkseen neljä muuta kollia: joukon pomo The Unknown, Paradox, Nemo sekä Compass. Paradox, Nemo ja Compass ovat kuolleet.
     
  • Clockwork on mieltynyt naaraisiin, eikä osaa kuvitella itseään suhteeseen kollien tai muiden kanssa. Ainoa kolli, josta hän muutoin välittää, on The Unknown, joka on hänelle tietyllä tapaa kuin veli. Hän ei osaa kuvitella elämää ilman vanhinta ystäväänsä.
     
  • Vauhtiin päästessään Clockwork on hiukan kuin ikiliikkuja: hän voi juosta todella kauan väsymättä, sillä kollilla on todella hyvä kunto. Lisäksi hän on nopea ja taitava taistelija. Kolli voi nopeutensa ja vahvojen lihastensa ansiosta juosta jonkin aikaa vaikka pystysuoraa seinää pitkin ylöspäin. Hänellä on hyvä tasapaino.
     
  • Jos Clockwork olisi ihminen, hänen nimensä olisi Jaycob Robb Cheshire. Hän olisi luultavasti se kapakan pöydässä istuva hieman varakkaan näköinen herrasmies, jolla on vanha hopeinen taskukello ja muutama lantti ylimääräistä rahaa taskunpohjalla.

 

Copyright

Silagul

Vartalokuva © Butterfly

©2019 Clockwork | Wᴀʀʀɪᴏʀ Cᴀᴛs RPG - suntuubi.com